.png)
Saraswati dianggap sebagai jelmaan segala ilmu - seni, sains, kraf, dan kemahiran. Ilmu adalah cahaya. Maka, ilmu bertentangan dengan kegelapan dan kejahilan. Oleh kerana Saraswati mewakili segala ilmu seni, sains, kraf, dan kemahiran, maka, kecantikan dan kelembutan Dewi ini amat mengagumkan. Dengan memakai sari yang putih tulen, Saraswati bersemayam di atas sekuntum teratai. Empat tangan-Nya memegang Veena (alat muzik), 'aksamala' (kalung tasbih), dan sebuah kitab (Veda). Ada kalanya, Saraswati juga memegang beberapa objek lain seperti 'pasa' (tali), 'ankusa' (sejenis senjata), bunga teratai, 'trisula', 'sankha' (conch), 'cakra' (cakera), dan sebagainya. Kadang-kala, Saraswati mempunyai lima muka, lapan tangan, tiga mata atau leher yang kebiru-biruan. Rupa begini dikenali sebagai Mahasaraswati, suatu aspek Durga atau Parvati.
Seekor Hamsa (sejenis burung) atau seekor burung merak menjadi Vahana (kenderaan) Saraswati.
Mari kita lihat simbologi Saraswati. Sebagai pasangan Brahma, Tuhan Pencipta, Dewi ini mewakili kesaktian dan kepintaran Brahma. Tanpa ilmu dan kesaktian, Brahma tidak boleh menjalankan tugas ciptaan dengan teratur. Keputihan Saraswati yang luar biasa menandakan kesaktian akal yang hebat lagi suci.
Lazimnya, empat tangan ialah lambang kesaktian yang tidak terbatas yang merangkumi segala-galanya.
Sebagai Dewi Ilmu, tangan kiri Saraswati sering memegang sebuah kitab. Kitab ini ialah lambang segala ilmu sekular atau duniawi. Ilmu intelek sahaja tanpa hati yang penuh dengan perasaan dan emosi adalah bagai sungai yang kering. Maka, Saraswati juga mendukung sebuah Veena (alat muzik) yang dimainkan-Nya. Ini menunjukkan kepentingan seni halus dalam membentuk personaliti yang seimbang. Tangan kanan Saraswati pula memegang sekalung 'aksamala' (tasbih) yang menandakan segala sains rohani atau Yoga termasuk disiplin rohani, meditasi, dan 'japa' atau ulangan nama Tuhan. 'Aksamala' di tangan kanan dan kitab di sebelah kiri menunjukkan bahawa ilmu rohani adalah lebih mulia daripada ilmu sekular.
Keindahan bulu burung merak secara simbolik mencerminkan dunia yang menakjubkan. Manusia asyik tercicir daripada matlamat rohani disebabkan tarikan duniawi. Jadi, burung merak menandakan ‘avidya’ atau kejahilan. Sebaliknya, burung Hamsa yang dikatakan mempunyai ‘viveka’ iaitu daya luar biasa untuk mengasingkan susu daripada air. Maka itu, Hamsa menjadi simbol ‘vidya’ (ilmu). Sememangnya ‘vidya’ atau ‘paravidya’ (iluminasi rohani) sahaja boleh memberikan manusia kebebasan muktamad atau Mukti. Namun begitu, ‘avidya’ atau ilmu sekular yang merangkumi segala ilmu sains dan seni juga penting dan tidak harus diabaikan. Īśāvāsya Upaniṣad menyarankan bahawa manusia harus berusaha untuk menyara diri dengan ilmu duniawi dan hanya selepas itu dia boleh mencapai Mukti dengan ilmu rohani. Inilah pelajaran yang kita perolehi daripada dua kenderaan Saraswati iaitu burung merak dan burung Hamsa.
Dewi Saraswati dipuja khususnya pada hari Vasant Panchami dan hari Saraswati Puja semasa Navarathri. Pada kedua-dua pemujaan ini, kanak-kanak Hindu akan menjalani ritual 'Akshara Abhyasa' atau 'Vidyarambham' untuk memulakan alam pendidikan. Selain itu, Dewi Saraswati juga dipuja khas pada hari Deepawali.
Comments
Post a Comment