Skip to main content

Dewi-Dewi Hindu

Rig Veda, rekod agama yang tertua di India, menampilkan suatu masyarakat yang dikuasai oleh dewa-dewa. Dewi-dewi hanya mendapat kedudukan yang kurang penting dalam masyarakat Vedik.

Antara dewi-dewi popular ialah Aditi, Saraswathi, Prithivi, Shri, Devi, Ratri, Ambika, Uma, did an  Durga. 

ADITI

Dewi Aditi sering disebut sebagai Ibu Dewa-Dewa (Deva Mata). Semua dewa-dewa dianggap sebagai anak-anak Aditi. 

Aditi juga adakalanya dikenali sebagai Ibu Alam Semesta. 

Tradisi bahawa Aditi menjadi ibu segala dewa-dewi telah berterusan dalam zaman Purana. Namun, pada bila-bila masa pun, Aditi tidak pernah menjadi seorang Dewi yang popular. 

PRITHIVI

Dari segi evolusi penyembahan Ibu, dewi yang amat penting ialah Dewi Bumi atau Prithivi. Dikenali juga sebagai ‘Ibu yang Agung’. 

Meskipun Dewi Ibu sentiasa disembah atau dipuja bersama Bapa Syurga (Dyaus), keagungan dan kehebatan Dewi ini telah memberinya kedudukan yang amat istimewa. 

Ibu Bumi dan Bapa Syurga disembah untuk memberikan tanaman yang subur dan merahmati kehidupan manusia dengan kekayaan, kebahagiaan, kekuatan, zuriat, serta usia yang panjang. Perlindungan Dewa dan Dewi ini juga dipohon ketika peperangan. 

“Semoga Prithivi tidak murka pada kami pada bila-bila masa!” 

Segala perasaan keibuan, kasih sayang, kemurahan hati, dan kecekalan menjadi ciri-ciri utama Prithivi.

Dengan bangga, para Rishi zaman Vedik memujanya, “Hebatnya Ibu Bumi kami” (Rig Veda 1.168.33). Keluasan, kepelbagaian, kesumberan, dan kesuburan Ibu Bumi disanjung tinggi dengan pelbagai cara. 

Kebenaran dan kehebatan, kebaikan dan kekuatan, kesucian, disiplin Rohani, Brahman, dan pengorbanan, memelihara Bumi;... Bumi menghasilkan aneka jenis herba, biarlah Bumi terbentang luas bagi kami, memberikan kekayaan ke pada kami. Lautan, sungai-sungai — sumber-sumber air, wujud padaNya; segala makanan dan tanaman bertumbuh di atasNya; segala benda bernafas dan bergerak berkembang padaNya;... biarlah Bumi memberikan kami segala kemakmuran. 

Hati Abadi Bumi ini, yang diliputi dengan kebenaran, berada pada langit yang tertinggi, biarlah Bumi memberikan kami kepintaran, kekuatan. 

Atharva Veda 12.1.1-18
........

Idea Bapa-Langit dan Ibu-Bumi sesunguhnya wujud dalam semua agama-agama purba. Proses penyuburan Ibu-Bumi oleh Bapa-Langit dengan hujan adalah suatu ke percayaan umum yang telah wujud sejak awal tamadun manusia. 

Kepercayaan dan penyembahan Ibu Bumi menjadi aspek utama agama hampir semua puak orang asli di India. 

Ramayana memaparkan Dewi Sita sebagai puteri Ibu Bumi yang ditemui ketika orang memajak tanah. 

Aitareya Brahmana (8.5) menggambarkan bumi dengan Shri. 

Dalam beberapa Upanishad kemudian, Bumi dikaitkan dengan Dewi Shri atau Lakshmi, dewi pertanian dan kekayaan. 

Dalam Purana, Bumi digambarkan sebagai suatu aspek Shakti atau Ibu yang Agung. 

Bumi juga dianggap sebagai kuasa atau Shakti yang berkait dengan Vishnu, yang dikenali sebagai Bhu Devi. 

Dalam arca-arca zaman Gupta, Vishnu sering diiringi  Shri dan Bhu, atau kadang-kadang bersama Shri, Bhu, dan Nila. Dalam zaman itu, Vishnu nampaknya telah mengambil alih peranan Dewa Suria dari zaman  Vedik. Shri Dewi dan Bhu Dewi pula menggambarkan dua aspek Ibu Bumi, iaitu aspek kekayaan dan produktiviti. 

Asal-usul  Dewi Durga, seperti yang digambarkan  dalam Purana dengan pelbagai lagenda, falsafah yang menggagumkan, serta tradisi pemujaanNya menunjukkan suatu gabungan Dewi dalam Purana dengan Dewi Bumi. 

Pemujaan Durga Di Bengal bermula dalam musim luruh, menandakan permulaan musim menuai di Bengal. Masyarakat Bengal memanggil Dewi Durga sebagai Dewi musim luruh. Pemujaan dewi ini bermula dengan penyembahanNya dalam batang pokok Bilwa. 

Dalam tahap kedua, Dewi ini disembah dalam Navapatrika, suatu bentuk dewi yang diperbuat dari pada pohon  pisang dan lapan jenis tumbuhan. Semasa pemujaan Navapatrika, Dewi disanjung dengan ayat-ayat suci. 

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Sembah Berhala?

Soalan Purba Salah satu soalan yang sering dilontarkan kepada seorang Hindu ialah: 'Kenapa kamu sembah patung?' Malah, dalam kalangan penganut Hindu sendiri, ramai yang tidak tahu atau pernah menyoal diri sendiri tentang perbuatan menyembah sesuatu berhala atau gambar. Ini bukan satu soalan yang baru! Soalan ini telah dikemukakan dan dijawab dalam kitab-kitab suci agama Hindu, terutamanya dalam teks-teks   Ä€gama   dan Purana .  Suatu peristiwa dalam riwayat Swami Vivekananda memberikan jawapan kepada soalan purba ini begini:  Raja Mangal Singh ialah seorang pemerintah di Alwar. Baginda seorang yang berpendidikan moden dan tidak mempercayai agama Hindu.   Dalam suatu pertemuan dengan Swami Vivekananda, Raja Mangal Singh bertitah: “Beta tidak percaya kepada penyembahan berhala. Tengok, beta tidak boleh menyembah  kayu, tanah, batu, atau logam, seperti orang lain. Jadi apakah nasib beta selepas beta mangkat?”   Swami Vivekananda menjawab, “Saya rasa setiap manusia har

Kuil Hindu

Kuil Sri Nandi di Bengaluru Pengenalan  Kuil Hindu sering menjadi bahan cemuhan dan serangan. Apa yang menyedihkan ialah masyarakat Hindu sendiri sering mencemuh dan memandang rendah pada 'Kuil Hindu'. Cemuhan yang sering dilontarkan ialah bahawa tindakan membina atau melawat kuil adalah sia-sia. Mengapakah wang yang boleh digunakan untuk membina sekolah dan membantu orang miskin disia-siakan untuk membina kuil? Apakah gunanya bersembahyang di kuil? Bukankah Tuhan Maha Wujud dan berada di semua tempat? Malah perbuatan sembahyang juga sering dikutuk sebagai perbuatan meminta sedekah!  Semua persoalan ini hanya menunjukkan kejahilan tentang konsep 'Kuil Hindu', perbuatan sembahyang, dan matlamat hidup manusia!  Menurut agama Hindu, matlamat hidup manusia adalah untuk mencapai kebebasan daripada kitaran kehidupan-kematian (samsara) atau dalam kata lain, untuk mencapai Tuhan. Tujuan Kuil Hindu adalah untuk membantu manusia biasa yang menjalani kehidupan beru

Thirukkural & Agama Hindu

Thirukkural dikenali sebagai suatu teks klasik dunia. Teks Tamil ini bukan sahaja suatu mahakarya yang penuh dengan nilai-nilai estetik dan kesusasteraan, tetapi ia juga suatu panduan hidup untuk seluruh umat manusia. Meskipun Thirukkural menjadi kitab untuk seluruh umat manusia tanpa mengenal agama, kaum, bangsa, darjat, dan seumpamanya yang membawa perbezaan sesama manusia, memang tidak dapat dinafikan bahawa Thirukkural patut kepada segala hukum-hukum asas agama Hindu. Thiruvalluvar tidak pada bila-bila masa pun mencabar atau menafikan sebarang hukum asas agama Hindu.  Doa dan Pujian Setiap kitab atau teks suci agama Hindu bermula dengan doa kepada atau pujian untuk Yang Maha Esa. Setiap kitab atau teks suci agama Hindu bermula dengan doa kepada atau pujian untuk Yang Maha Esa.  Thiruvalluvar, penulis Thirukkural Sumber: Pinterest Thirukkural bermula begini: "Agara mudala ezhuththellam Aadhi  Bhagavan mudhatre ulaku." "'A' adalah abja