Kama (काम kāma) ialah perkataan Sanskrit yang mempunyai tiga maksud. Amnya Kama bermaksud “idaman”, “kemahuan”, dan
“niat”. Secara spesifik Kama bermaksud “keseronokan” dan “cinta (seksual)”.
Selain itu, Kama juga bermaksud ‘Kamadeva’, Dewa Cinta dalam agama Hindu.
Kamadeva Sumber : MyGodPictures.com |
Dewa Kama dan Dewi Rati
Salah satu keistimewaan atau keunikan
agama Hindu adalah bahawa setiap aspek kehidupan, baik atau buruk, telah
didewa-dewakan atau mempunyai dewa yang mengawalnya.
Demikian, cinta dan nafsu berahi juga berada di bawah sanjungan dewa-dewi.
Kamadeva (Devanagari: कामदेव) atau Kama ialah Dewa cinta dan keinginan. Kama sering digambarkan bersama-sama pasangan perempuannya, Rati. Kamadeva juga mempunyai seorang isteri lain bernama Trisha.
Kamadeva (Devanagari: कामदेव) atau Kama ialah Dewa cinta dan keinginan. Kama sering digambarkan bersama-sama pasangan perempuannya, Rati. Kamadeva juga mempunyai seorang isteri lain bernama Trisha.
Nama ‘Kama’ disebut dalam Rig Veda (9, 113. 11). Kamadeva juga
ialah suatu nama Vishnu dalam Vishnu
Purana dan Bhagavata Purana (SB
5.18.15). Krishna dan Shiva juga dipanggil sebagai Kama. Agni dipanggil sebagai
Kama dalam Atharva Veda (6.36.3).
Kamadeva mempunyai beberapa nama
lain. Antara nama Kamadeva yang popular ialah:
- Manmatha (orang yang membawa pergolakan),
- Ragavrinta (tangkai nafsu),
- Ananga (tidak berjasad),
- Manasija (orang yang lahir daripada fikiran),
- Kandarpa (orang yang menyemarakkan dewa),
- Atanu (tidak berbadan),
- Madana (memabukkan),
- Ratikanta (tuan Rati),
- Pushpavan,
- Pushpadhanva,
- Kusumashara (orang yang membawa anak panah bunga), dan
- Abhipura (juga nama Siva dan Vishnu).
Kama dikatakan sebagai salah seorang
putera Brahma. Apabila Brahma memberkatinya dengan kuasa untuk memikat seluruh
dunia dengan cinta asmara, Kama berani menggunakan kuasa itu terhadap Brahma
sendiri! Akibatnya, Brahma menyumpah Kamadeva untuk menjadi abu dengan bahang
pandangan mata ketiga Siva. Atas rayuan Rati, Siva menghidupkan semula
Kamadeva.
Kamadeva sering digambarkan sebagai
seorang jejaka hijau yang tampan. Dewa ini membawa sebatang tebu sebagai busur
dan lima anak panah bunga. Lima bunga Kamadeva adalah bunga Ashoka, teratai
putih dan biru, bunga melur dan bunga mangga. Seekor burung kakak tua menjadi
kenderaannya. Dewa ini juga mempunyai bendera buaya. Beberapa unsur yang sering
dikaitkan dengan Kamadeva adalah burung tekukur, burung kakak tua, lebah, musim
bunga, dan angin sepoi-sepoi. Semua simbol ini juga menandakan musim bunga
apabila perayaan Holi disambut.
Imej dan lagenda mengenai Dewa Kama
telah wujud dalam Rig Veda dan Atharva Veda. Namun, dewa ini lebih
popular daripada lagenda dalam Purana.
Menurut Siva Purana, Kamadeva ialah putera Dewa Brahma. Dalam Skanda Purana, dewa ini menjadi abang
Prasuti dan putera Shatarupa. Menurut Matsya Purana pula, Vishnu-Krishna dan
Kamadeva mempunyai hubungan keluarga.
Terdapat beberapa kisah berlainan
mengenai kelahiran Kamadeva. Dalam Mahabharata,
Prajapati bernama Dharma telah lahir dari dada kanan Dewa Brahma. Prajapati
kemudiannya, mempunyai tiga orang anak lelaki, Sama, Kama, dan Harsha.
Dalam kisah lain pula, Kama lahir daripada
fikiran Brahma atau sebagai putera Sri.
Rati ialah dewi cinta, asmara, nafsu
berahi, dan nikmat seksual. Rati dikatakan sebagai puteri Prajapati Daksha.
Disamping suaminya, Rati juga disembah dan sering digambarkan dalam lagenda dan
ukiran kuil-kuil Hindu.
Ukiran Kamadeva dan Rati di kuil Chennakesava, Belur |
Nama Dewi Rati berasal daripada
perkataan Sanskrit, “ram” yang bermaksud “menikmati” atau “berseronok”.
Meskipun perkataan akar ini merujuk kepada segala bentuk keseronokan, lazimnya
perkataan “rati” merujuk kepada nikmat asmara.
Menurut Bhagavata (10.55) dan Vishnu
Purana (5.27), Rati telah lahir semula sebagai Mayavati, isteri Sambara,
tetapi kemudiannya, Rati bersatu dengan suaminya, Manmatha yang telah lahir
semula sebagai Pradyumna, putera Sri Krishna dan Rukmini Devi.
Rati seorang gadis yang amat cantik
dan menawan. Dewi ini biasanya duduk di atas seekor burung kakak tua sambil
memegang batang tebu sebagai busur dan lima jenis bunga sebagai anak panah. Rati
juga sering digambarkan sebagai memegang Vina, danda (tongkat), dan akshasutra
(kalungan tasbih).
Madana Bhasma atau Kama Dahana
Salah satu lagenda popular mengenai
Kamadeva ialah peristiwa pembakaran Kamadeva oleh Siva. Lagenda penuh ini
diberikan dalam Matsya Purana (ayat
227-255). Siva Purana juga menyebut
tentang lagenda ini.
Para dewa-dewi berada dalam
kerungsingan akibat ancaman dan serangan Tarakasura. Kecuali seorang putera
Siva, tiada sesiapa pun yang dapat mengalahkan Tarakasura. Namun, Siva tidak
berminat untuk menjalani kehidupan rumah tangga dengan Shakti. Oleh itu, para
dewa membuat suatu rancangan untuk menimbulkan nafsu asmara Siva. Dewa Brahma
menasihatkan Parvati untuk menggoda Siva yang sedang bermeditasi. Dewa Indra
mengarahkan Kamadeva untuk mewujudkan suasana yang sesuai untuk membantu
Parvati mencapai hasratnya,
Maka, Kamadeva mewujudkan musim bunga
di luar masa (dipanggil sebagai ‘Akala Vasanta). Dengan memperdayakan Nandi,
penjaga pintu Siva, Kamadeva memasuki istana Siva dalam rupa angin sepoi-sepoi.
Kemudian, Kamadeva memancarkan anak panahnya dan membangkitkan Siva daripada
meditasi. Oleh kerana meditasinya terganggu, dalam keadaan marah, Siva membuka
mata ketiga-Nya dan membakar Kamadeva sehingga menjadi abu. Melihat Parvati,
Siva bertanya apakah yang dikehendakinya. Parvati meminta untuk menghidupkan
semula Kamadeva.
Siva menghidupkan semula Kamadeva
dalam rupa halus tanpa badan. Oleh itu, Kamadeva mendapat nama ‘Ananga’ dan ‘Atanu’.
Demikian, Kamadeva dalam rupa halusnya menyelubungi seluruh dunia dan
membangkitkan nafsu berahi dalam kalangan manusia.
Menurut Matsya Purana, Kamadeva yang telah dibakar oleh Siva, lahir semula
sebagai Pradyumna, putera Sri Krishna dan isterinya Rukmini.
Kuil-kuil Kamadeva
Menurut kepercayaan, tidak ada
sebarang kuil untuk Kamadeva. Arca Kamadeva juga tidak dijual untuk pemujaan. Namun
begitu, terdapat beberapa kuil purba untuk dewa ini. Antaranya adalah:
- Kuil purba Madan Kamadeva di Baihata Chariali, daerah Kamrup di Assam. Kuil ini berada dalam keadaan roboh.
- Kuil Kameshwara di Aragalur. Menurut Sthala Purana, Kamadeva telah membangunkan Siva di tempat ini.
- Kuil Kameshvara di Kamyavan, salah satu daripada dua belas kuil-kuil rimba di Vrindavan.
- Kuil Soundaraja Perumal di Thadikombu, berdekatan Dindigul, Tamil Nadu.
- Kuil Harsat-Mata di Abhaneri mempunyai arca Kamadeva.
Perayaan
Perayaan Holi kadang-kadang disebut
sebagai Madana Mahotsava atau Kama Mahotsava dalam bahasa Sanskrit. Pada
asalnya, perayaan Holi disambut untuk Kamadeva yang disebut dalam Veda. Pada masa kini, perayaan ini
disambut untuk Sri Krishna. Perayaan ini disebut dalam Purva Mimamsa Sutra oleh Jaimini.
Comments
Post a Comment