Pengenalan
Menurut teks-teks Āgama, kuil-kuil Hindu dikelaskan
mengikut jenis arcā yang disembah di sesuatu kuil itu. Teks purba Arcanā Navanīta,
membahagikan kuil Hindu kepada lima jenis berdasarkan kepada jenis Arcā seperti berikut:[1]
- Svayambhu atau Arcā yang wujud secara
semulajadi di sesuatu tempat
- Daivīka adalah Arcā buatan dewa-dewi
- Ārṣa adalah Arcā buatan seseorang Rishi
- Paurānika adalah Arcā yang dipuji dalam Purāṇa
- Mānusa adalah Arcā buatan manusia
Teks-teks Āgama hanya mengawal pembuatan Arcā dan pembinaan kuil
jenis Mānusa.
Setiap kuil Hindu perlu mempunyai beberapa ciri-ciri tertentu yang
dikenali sebagai Ālaya Nirmāna Vidhi (Hukum Pembinaan Kuil). Ālaya Nirmāna Vidhi ini telah diberikan secara terperinci dalam
teks-teks agama Hindu.
Suatu struktur buatan manusia yang tidak memenuhi hukum ini tidak boleh
disifatkan sebagai sebuah kuil Hindu.
Suatu arca Tuhan juga mesti dibuat menurut ketetapan dalam Āgama. Ini adalah suatu pra-syarat untuk
menempatkan arca Tuhan di kuil. Sekiranya arca dibuat tanpa memenuhi keperluan Āgama, arca itu tidak boleh ditempatkan di kuil atau disembah. [2]
Menurut teks-teks Āgama, kuil-kuil Hindu dikelaskan
mengikut jenis arcā yang disembah di sesuatu kuil itu. Teks purba Arcanā Navanīta,
membahagikan kuil Hindu kepada lima jenis berdasarkan kepada jenis Arcā seperti berikut:[1]
- Svayambhu atau Arcā yang wujud secara semulajadi di sesuatu tempat
- Daivīka adalah Arcā buatan dewa-dewi
- Ārṣa adalah Arcā buatan seseorang Rishi
- Paurānika adalah Arcā yang dipuji dalam Purāṇa
- Mānusa adalah Arcā buatan manusia
Teks-teks Āgama hanya mengawal pembuatan Arcā dan pembinaan kuil
jenis Mānusa.
Setiap kuil Hindu perlu mempunyai beberapa ciri-ciri tertentu yang
dikenali sebagai Ālaya Nirmāna Vidhi (Hukum Pembinaan Kuil). Ālaya Nirmāna Vidhi ini telah diberikan secara terperinci dalam
teks-teks agama Hindu.
Suatu struktur buatan manusia yang tidak memenuhi hukum ini tidak boleh
disifatkan sebagai sebuah kuil Hindu.
Suatu arca Tuhan juga mesti dibuat menurut ketetapan dalam Āgama. Ini adalah suatu pra-syarat untuk
menempatkan arca Tuhan di kuil. Sekiranya arca dibuat tanpa memenuhi keperluan Āgama, arca itu tidak boleh ditempatkan di kuil atau disembah. [2]
Pemilihan
Tapak
- Teks-teks agama menetapkan tempat-tempat yang sesuai untuk mendirikan sesebuah kuil. Kuil adalah istana Tuhan. Maka, perhatian khas perlu diberikan untuk memilih kawasan yang terbaik untuk mendirikan sebuah kuil.
- Kuil boleh didirikan di bahagian timur, utara, atau timur laut sesuatu penempatan.[3]
- Kawasan terbaik untuk mendirikan kuil adalah gunung, bukit, rimba, kawasan tepi pantai, dan di tepi sungai. Kawasan yang tidak mempunyai sumber air perlu dielakkan.[4]
- Kuil boleh dibina dalam bentuk segi empat, segi tiga, segi enam, atau bulat.[5] Namun, bentuk segi empat adalah yang terbaik.[6]
Arah Dan Saiz
- Setiap bahagian kuil mempunyai arah dan saiznya yang tertentu. Dengan menentukan jenis tanah, arah dan lokasi kuil, seorang Sthapati akan menentukan saiz keseluruhan kuil dan arah untuk membina setiap struktur kuil.
- Perlu diingati bahawa setiap aspek kuil perlu mematuhi hukum-hukum pembinaan menurut Sthāpatya Śāstra dan Āgama. Kegagalan mematuhi hukum-hukum ini boleh membawa padah atau gagal untuk memberikan pahala yang diharapkan.
- Menurut teks-teks Āgama, arah untuk kuil adalah seperti berikut:
~ Kuil Ganapati boleh
menghadap mana-mana arah.
~ Kuil lain tidak boleh
menghadap arah utara. Sebaik-baiknya, kuil-kuil lain menghadap arah timur.
~ Kuil Ganapati boleh
menghadap mana-mana arah.
~ Kuil lain tidak boleh
menghadap arah utara. Sebaik-baiknya, kuil-kuil lain menghadap arah timur.
Plot
Tanah
Teks-teks agama memberikan maklumat terperinci bagi pemilihan tanah untuk
mendirikan sebuah kuil. Perlu diingati bahawa kuil adalah istana Tuhan. Maka,
tanah dan kawasan yang dipilih untuk mendirikan sesebuah kuil harus mempunyai
beberapa kriteria khas.
Teks-teks Āgama menyarankan kawasan dan plot tanah yang terbaik di sesuatu
tempat untuk mendirikan kuil.
Teks-teks Āgama menyarankan kawasan dan plot tanah yang terbaik di sesuatu
tempat untuk mendirikan kuil.
Keadaan Tanah yang Tidak Sesuai untuk Membina Kuil
Beberapa jenis tanah adalah tidak sesuai untuk mendirikan kuil. Antaranya
adalah:
- tanah berpasir
- kawasan di mana air hujan
atau air pembuangan bertakung
- tanah yang mencerun
- tanah yang ditimbuni
sampah-sarap
- bekas tanah lombong,
kolam, atau tasik
- kawasan atau berdekatan
kawasan perkuburan / tempat pembakaran mayat
- tanah yang sempit di
barat dan selatan
- tanah yang berbau madu,
minyak sapi, dadih, minyak, darah, ikan, mayat, atau burung
- tanah yang mengandungi
Salliyam iaitu bahan-bahan yang tertanam seperti tengkorak manusia, abu,
granit, serpihan periuk belangga, besi, mayat manusia, arang, sekam padi,
tembaga, bahan-bahan kimia, barang jampi atau ilmu hitam, kayu.
- halaman rumah atau
kawasan perumahan
- Bahan-bahan salliyam tertanam di tanah kuil akan membawa penderitaan dan
masalah.
Terdapat beberapa cara untuk menentukan kewujudan Salliyam di sesuatu
tapak, iaitu:
- Mengkaji kedudukan
planet-planet dalam carta tahunan
- Pemeriksaan tanah
Beberapa jenis tanah adalah tidak sesuai untuk mendirikan kuil. Antaranya
adalah:
- tanah berpasir
- kawasan di mana air hujan atau air pembuangan bertakung
- tanah yang mencerun
- tanah yang ditimbuni sampah-sarap
- bekas tanah lombong, kolam, atau tasik
- kawasan atau berdekatan kawasan perkuburan / tempat pembakaran mayat
- tanah yang sempit di barat dan selatan
- tanah yang berbau madu, minyak sapi, dadih, minyak, darah, ikan, mayat, atau burung
- tanah yang mengandungi Salliyam iaitu bahan-bahan yang tertanam seperti tengkorak manusia, abu, granit, serpihan periuk belangga, besi, mayat manusia, arang, sekam padi, tembaga, bahan-bahan kimia, barang jampi atau ilmu hitam, kayu.
- halaman rumah atau kawasan perumahan
- Bahan-bahan salliyam tertanam di tanah kuil akan membawa penderitaan dan masalah.
Terdapat beberapa cara untuk menentukan kewujudan Salliyam di sesuatu
tapak, iaitu:
- Mengkaji kedudukan planet-planet dalam carta tahunan
- Pemeriksaan tanah
Bhūparīksa – Pemeriksaan Tanah
Adalah penting untuk memastikan bahawa tanah yang dipilih adalah sesuai
untuk mendirikan sebuah kuil. Oleh itu, pemeriksaan tanah dilakukan seperti
berikut –
Adalah penting untuk memastikan bahawa tanah yang dipilih adalah sesuai
untuk mendirikan sebuah kuil. Oleh itu, pemeriksaan tanah dilakukan seperti
berikut –
Langkah
Pertama
· Suatu lubang kecil yang mempunyai
lebar, panjang, dan kedalaman yang sama (iaitu 2.9 kaki x 2.9 kaki x 2.9 kaki)
digali
· Lubang ini digali di
bahagian timur laut atau utara atau timur plot.[7]
· Tanah yang digali keluar
perlu diperiksa untuk melihat petanda-petanda
· Suatu lubang kecil yang mempunyai
lebar, panjang, dan kedalaman yang sama (iaitu 2.9 kaki x 2.9 kaki x 2.9 kaki)
digali
· Lubang ini digali di
bahagian timur laut atau utara atau timur plot.[7]
· Tanah yang digali keluar
perlu diperiksa untuk melihat petanda-petanda
Petanda-petanda
- Jika sampel tanah
mengandungi sarang lebah, lipan, ular, termit, rambut, semut, iguana, dan salah
satu daripada 16 bahan yang disebut di atas, tanah itu perlu dianggap sebagai
tidak sesuai untuk membina kuil.
- Tanah yang mengandungi
tembaga adalah sederhana baik.
- Tanah mengandungi tanduk
lembu, batu-bata, pañcaloha (lima jenis logam), cangkerang, lebah, katak, licak,
ketam, duit, bijiran dianggap amat bertuah dan akan membawa kebaikan.
Langkah
Kedua
Selepas memeriksa tanah,
lubang yang digali perlu diisi dengan air dan susu.
Petanda-petanda
- Sekiranya air masih
bertakung selepas 20 minit, tanah itu adalah sesuai untuk pembinaan kuil.
- Sekiranya air telah
kering sepenuhnya, tanah itu tidak sesuai untuk pembinaan kuil.
Langkah
Ketiga
Lubang itu akan diisi semula dengan tanah yang telah digali keluar dan
akan diperhatikan.
Petanda-petanda
- Sekiranya tanah yang diisi
semula cukup untuk menutup lubang itu, maka, tanah itu dianggap bertuah
(Madhyama)
- Sekiranya, tanah yang
diisi semula lebih daripada mencukupi, tanah itu amat bertuah (Uttama)
- Sekiranya tanah tidak
mencukupi, maka tanah itu tidak bertuah dan akan membawa masalah atau rintangan
(Adhama)
Langkah Keempat
- Karṣaṇa – Pembinaan kuil bermula dengan ritual ini. Dalam ritual ini, tanah untuk membina kuil akan dibajak.
- Tanah yang dipilih untuk mendirikan tanah akan dibajak dengan menggunakan dua ekor lembu jantan.
- Tanah yang dibajak akan disemai dengan tujuh jenis benih seperti bijan dan biji sawi.
- Jika biji bercantas dalam masa 3 hari, tanah itu dianggap Uttama, 4 hari, Madhyama, dan 5 hari, Adhama.[8]
- Tanah jenis Uttama adalah terbaik untuk mendirikan kuil.
Remedi
Sekiranya sesuatu plot tanah didapati mengandungi Salliyam, tetapi masih
perlu digunakan atas sesuatu sebab tertentu, maka perkara berikut boleh
dilakukan sebagai remedi:
- Kawasan yang akan dibina
dengan kuil perlu digali sedalam 1 kaki dan diisi semula dengan tanah baru dari
tempat lain.
- Tanah baru perlu diisi
setinggi 2.5 kaki dari paras asal.
- Selepas meningkatkan
tapak dengan cara ini, kuil boleh dibina di atas tanah itu.
Sekiranya sesuatu plot tanah didapati mengandungi Salliyam, tetapi masih
perlu digunakan atas sesuatu sebab tertentu, maka perkara berikut boleh
dilakukan sebagai remedi:
- Kawasan yang akan dibina dengan kuil perlu digali sedalam 1 kaki dan diisi semula dengan tanah baru dari tempat lain.
- Tanah baru perlu diisi setinggi 2.5 kaki dari paras asal.
- Selepas meningkatkan tapak dengan cara ini, kuil boleh dibina di atas tanah itu.
Penentuan Saiz dan Dimensi Kuil
Kaedah-kaedah
Penggiraan Āyādi
Sebelum membina kuil adalah penting untuk menetapkan perkara-perkara
berikut:
- Arah yang akan dihadapi
oleh kuil,
- Ukuran dan saiz Garbhagrha,
dan
- Dimensi arca yang akan
ditempatkan di Garbhagrha.
Ketiga-tiga perkara ini tidak boleh ditetapkan dengan sewenang-wenangnya.
Kiraan astrologi berdasarkan Āyādi perlu dibuat berdasarkan kepada sistem yang
ditetapkan oleh teks-teks Āgama.
Sebelum membina kuil adalah penting untuk menetapkan perkara-perkara
berikut:
- Arah yang akan dihadapi oleh kuil,
- Ukuran dan saiz Garbhagrha, dan
- Dimensi arca yang akan ditempatkan di Garbhagrha.
Ketiga-tiga perkara ini tidak boleh ditetapkan dengan sewenang-wenangnya.
Kiraan astrologi berdasarkan Āyādi perlu dibuat berdasarkan kepada sistem yang
ditetapkan oleh teks-teks Āgama.
Apakah
itu Āyādi?
Āyam bermaksud pendapatan, keuntungan, dan faedah yang diperolehi. Oleh
itu, sistem kiraan astrologi ini dikenali sebagai ‘Āyādi Sūtram’ atau ‘Āyādi Poruttam’.
Tujuan membina sesebuah kuil adalah untuk mendapatkan rahmat Tuhan bagi
kebaikan masyarakat dan negara.
Sekiranya Āyādi dipatuhi dalam pembinaan kuil dan arca Tuhan, ini akan
membawa kekayaan, kemakmuran, dan segala kesejahteraan kepada masyarakat.
Sekiranya sesebuah kuil dibina tanpa mematuhi atau mengingkari Āyādi, ini
akan membawa kesengsaraan dan penderitaan kepada semua orang. Kuil juga akan
mengalami pelbagai masalah seperti kelemahan pentadbiran, rebutan kuasa,
kemalangan di kuil, dan kerugian kewangan.
Maka, sebaik-baiknya, pelan pembinaan kuil disediakan selepas menentukan
kiraan Āyādi.
Āyādi perlu diambil kira dalam menentukan saiz dan dimensi kuil, Garbhagrha,
Dvajastambha, Manṭapa, Gopuram, dan Vimāna.
Ukuran kuil dan dimensi Mūla
Mūrti ditentukan dengan kiraan Āyādi bagi Karta (ketua pentadbiran kuil), bandar, dan Mūla Mūrti.
Terdapat tiga Nakshatra (bintang) yang digunakan seperti berikut:
- Ālaya Karta – Janma Nakshatra (Bintang kelahiran) orang
yang mengetuai pentadbiran kuil atau jawatankuasa pembinaan kuil.
- Vāstu Nakshatra bagi bandar di mana kuil berada. Ini boleh ditentukan
berdasarkan kepada nama bandar.
- Nakshatra Swāmi iaitu bintang bagi Swāmi atau Mūla Mūrti yang akan
ditempatkan di kuil. Nakshatra untuk
setiap Swāmi telah diberikan dalam Śilpa Sāstras.
Saiz kuil perlu
ditetapkan dengan mengambil kira dimensi Mūla Mūrti yang akan ditempatkan di
kuil. Ini bermaksud, kuil tidak boleh dibina tanpa menentukan saiz dan dimensi
Mūla Mūrti terlebih dahulu. Kuil perlu dibina bagi kesesuaian Mūla Mūrti.
Āyam bermaksud pendapatan, keuntungan, dan faedah yang diperolehi. Oleh
itu, sistem kiraan astrologi ini dikenali sebagai ‘Āyādi Sūtram’ atau ‘Āyādi Poruttam’.
Tujuan membina sesebuah kuil adalah untuk mendapatkan rahmat Tuhan bagi
kebaikan masyarakat dan negara.
Sekiranya Āyādi dipatuhi dalam pembinaan kuil dan arca Tuhan, ini akan
membawa kekayaan, kemakmuran, dan segala kesejahteraan kepada masyarakat.
Sekiranya sesebuah kuil dibina tanpa mematuhi atau mengingkari Āyādi, ini
akan membawa kesengsaraan dan penderitaan kepada semua orang. Kuil juga akan
mengalami pelbagai masalah seperti kelemahan pentadbiran, rebutan kuasa,
kemalangan di kuil, dan kerugian kewangan.
Maka, sebaik-baiknya, pelan pembinaan kuil disediakan selepas menentukan
kiraan Āyādi.
Āyādi perlu diambil kira dalam menentukan saiz dan dimensi kuil, Garbhagrha,
Dvajastambha, Manṭapa, Gopuram, dan Vimāna.
Ukuran kuil dan dimensi Mūla
Mūrti ditentukan dengan kiraan Āyādi bagi Karta (ketua pentadbiran kuil), bandar, dan Mūla Mūrti.
Terdapat tiga Nakshatra (bintang) yang digunakan seperti berikut:
- Ālaya Karta – Janma Nakshatra (Bintang kelahiran) orang yang mengetuai pentadbiran kuil atau jawatankuasa pembinaan kuil.
- Vāstu Nakshatra bagi bandar di mana kuil berada. Ini boleh ditentukan berdasarkan kepada nama bandar.
- Nakshatra Swāmi iaitu bintang bagi Swāmi atau Mūla Mūrti yang akan ditempatkan di kuil. Nakshatra untuk setiap Swāmi telah diberikan dalam Śilpa Sāstras.
Saiz kuil perlu
ditetapkan dengan mengambil kira dimensi Mūla Mūrti yang akan ditempatkan di
kuil. Ini bermaksud, kuil tidak boleh dibina tanpa menentukan saiz dan dimensi
Mūla Mūrti terlebih dahulu. Kuil perlu dibina bagi kesesuaian Mūla Mūrti.
Bahan-bahan Binaan
Menurut Kapinjala
Samhita, kuil boleh dibina dengan:
· Batu - ini adalah terbaik (Uttama)
· Batu-batan - ini adalah
sederhana (Madhyama)
· Kayu - jenis rendah (Adhama)
Menurut Kapinjala
Samhita, kuil boleh dibina dengan:
· Batu - ini adalah terbaik (Uttama)
· Batu-batan - ini adalah
sederhana (Madhyama)
· Kayu - jenis rendah (Adhama)
Warna
Teks-teks Āgama juga telah menyebut tentang warna yang sesuai untuk
setiap arca Tuhan. Kegagalan untuk mematuhi ini juga adalah tidak baik.
Masa
Masa yang sesuai untuk memulakan kerja-kerja pembinaan kuil adalah[9]:
Teks-teks Āgama juga telah menyebut tentang warna yang sesuai untuk
setiap arca Tuhan. Kegagalan untuk mematuhi ini juga adalah tidak baik.
Masa
Masa yang sesuai untuk memulakan kerja-kerja pembinaan kuil adalah[9]:
Masa
Masa yang sesuai untuk memulakan kerja-kerja pembinaan kuil adalah[9]:
- Uttarayana (bulan Ādi hingga Mārgalhi) – terbaik
- Dakshinayana (Āvani, Kārtikai) – baik
Nakṣatra yang sesuai adalah: Revathi, Punarpūsam, Magam, Uttiram, Chittirai, Anuṣam, Tiruvonam, Hastam, Rohini, Pūsam, Asvati, Mrgasīrṣam
Hari yang sesuai adalah: Isnin, Rabu, Khamis, dan Jumaat
- Uttarayana (bulan Ādi hingga Mārgalhi) – terbaik
- Dakshinayana (Āvani, Kārtikai) – baik
Hari yang sesuai adalah: Isnin, Rabu, Khamis, dan Jumaat
Penempatan
Semula Kuil Hindu
Selain daripada Svayambhu atau Arcā yang wujud secara semulajadi, semua arca lain boleh dipindah
ke kuil baru sekiranya perlu.
Namun, ini hanya boleh dilakukan dengan mengikuti prosedur yang betul dan
bukan secara sewenang-wenangnya.
Namun, ini hanya boleh dilakukan dengan mengikuti prosedur yang betul dan
bukan secara sewenang-wenangnya.
Alasan-alasan wajar untuk memindahkan
sesebuah kuil adalah:
· Kuil berada di atas tanah
yang bukan milikan sah kuil
· Kuil berada di atas tanah
pihak ketiga secara tidak sah atau tanpa kebenaran
· Kuil berada di atas tanah
yang tidak sesuai untuk mendirikan kuil. Misalnya, tanah yang mempunyai
Salliyam.
· Kuil berada di atas tanah
yang bukan milikan sah kuil
· Kuil berada di atas tanah
pihak ketiga secara tidak sah atau tanpa kebenaran
· Kuil berada di atas tanah
yang tidak sesuai untuk mendirikan kuil. Misalnya, tanah yang mempunyai
Salliyam.
Apakah yang perlu dilakukan untuk
memindahkan kuil?
· Mesti mendapatkan sebuah
kuil yang siap dibina di tempat baru, dan
· Tarikh dan masa yang
sesuai untuk upacara pemindahan arca harus ditetapkan mengikut kiraan Āyādi.
Peringatan
· Sesuatu arca yang telah
menjalani Pratiṣṭhā tidak boleh dialihkan dari tempatnya dengan
sewenang-wenangnya. Sekiranya arca itu dialihkan dari tempatnya, sesuatu
kebinasaan akan menimpa negara.[10]
· Menurut Tirumantiram, Linga yang telah dipuja di
kuil tidak boleh dialihkan. Kerajaan akan ditimpa masalah dan wabak penyakit
akan meragut nyawa sekiranya Linga dimusnahkan.[11]
· Tirumūlar juga memberi amaran bahawa perbuatan mengalihkan
walau seketul batu dari tembok kuil akan membawa kejatuhan kerajaan dan
kemusnahan kepada orang yang melakukannya.[12]
· Sekiranya arca yang telah
menjalani Pratishthā rosak atau usang, arca itu tidak boleh dibuang. Arca itu
mesti dibaiki, disucikan dan ditempatkan semula. Hukum yang sama terpakai untuk
sesebuah kuil.[13]
· Arca batu hitam tidak
boleh dibaiki. Maka, hukum ini hanya terpakai untuk arca-arca daripada logam.
· Mesti mendapatkan sebuah
kuil yang siap dibina di tempat baru, dan
· Tarikh dan masa yang
sesuai untuk upacara pemindahan arca harus ditetapkan mengikut kiraan Āyādi.
Peringatan
· Sesuatu arca yang telah
menjalani Pratiṣṭhā tidak boleh dialihkan dari tempatnya dengan
sewenang-wenangnya. Sekiranya arca itu dialihkan dari tempatnya, sesuatu
kebinasaan akan menimpa negara.[10]
· Menurut Tirumantiram, Linga yang telah dipuja di
kuil tidak boleh dialihkan. Kerajaan akan ditimpa masalah dan wabak penyakit
akan meragut nyawa sekiranya Linga dimusnahkan.[11]
· Tirumūlar juga memberi amaran bahawa perbuatan mengalihkan
walau seketul batu dari tembok kuil akan membawa kejatuhan kerajaan dan
kemusnahan kepada orang yang melakukannya.[12]
· Sekiranya arca yang telah
menjalani Pratishthā rosak atau usang, arca itu tidak boleh dibuang. Arca itu
mesti dibaiki, disucikan dan ditempatkan semula. Hukum yang sama terpakai untuk
sesebuah kuil.[13]
· Arca batu hitam tidak
boleh dibaiki. Maka, hukum ini hanya terpakai untuk arca-arca daripada logam.
Comments
Post a Comment