Skip to main content

Sri Sarada Devi


Sarada Devi (Bengali: সারদা দেবী;  Sharodā Debi merupakan seorang tokoh wanita India kurun ke-19. Beliau merupakan isteri Sri Ramakrishna Paramahamsa. Kisah hidup Sarada merupakan satu rekod utama dalam sejarah wanita India dan antarabangsa. Hidupnya menjadi idola sebagai seorang anak, kakak, isteri, ibu dan guru rohani. Fakta bahawa seorang wanita kampung yang tidak berpendidikan, yang kini dipuja oleh jutaan manusia di seluruh dunia sebagai seorang Dewi, dapat menggambarkan kehebatannya.  

Pada 22 Disember 1853, Saradamani Devi telah lahir di kampung Jayrambati (terletak lebih kurang 100 km di barat Kolkata) di Bengal Barat, India. Sarada ialah anak sulung Ramchandra Mukhopadhyaya (atau Mukherji) dan Syamasundari Devi, pasangan Brahmin yang miskin. Ramchandra mencari rezekinya dengan bertani dan juga melakukan kerja-kerja sami.

Suatu hari, Ramachandra sedang bermimpi tentang seorang budak perempuan yang sangat cantik dan berkulit keemasan. Dia mendakap leher Ramachandra dengan tangan kecilnya dan berkata bahawa dia akan datang ke rumahnya.

Beberapa hari kemudian, Syamasundari sedang pulang dari kampung asalnya, Sihore. Disebabkan cuaca yang panas, dia duduk di bawah sebatang pokok Vilwa untuk berehat. Tiba-tiba dia terdengar bunyi loceng kecil dan melihat seorang budak perempuan yang hitam manis tetapi sangat cantik. Budak itu turun dari pokok Vilwa dan mendakap Syamasundari. Sentuhannya menyebabkan Syamasundari pengsan. Apabila dia terjaga, dia merasakan dirinya hamil.

Kedua-dua pengalaman mistik ini menunjukkan bahawa kanak-kanak yang akan lahir untuk mereka ialah seorang dewi.

Tidak lama kemudian, Syamasundari melahirkan anak perempuan sulungnya. Menurut carta astrologi, anak itu dinamakan sebagai Saradamani dan Thakurmani (Permata Dewi). Saradamani dalam Bahasa Bengali bermaksud ‘Permata yang memberikan intipati hidup’. Nama ini juga dieja sebagai ‘Saradamani’ yang bermaksud Saraswati (Dewi ilmu). Ramakrishna sendiri mengumumkan bahawa Sarada ialah Saraswati, yang telah lahir di bumi demi menyelamatkan manusia sejagat, dengan menyorokkan kecantikannya yang luarbiasa.

Sarada seorang budak yang amat pemalu dan senyap. Namun dia rajin bekerja dan sering membantu ibu bapanya di rumah dan di sawah. Sebagai anak sulung dalam keluarganya, dia menjaga dan mendidik adik-adiknya seperti seorang ibu. Walaupun kecil, dia sangat bijak dan sering bertindak sebagai hakim dalam pertengkaran kanak-kanak kampung.

Sejak kecil lagi, Sarada amat menyayangi patung-patung Lakshmi dan Kali! Dia gemar bermain dengan menghiasi patung-patung itu dengan bunga dan memujanya.

Pada tahun 1864, Jayrambati dilanda kemarau panjang. Kegiatan pertanian terhenti menyebabkan ramai orang miskin mengalami kebuluran. Ramachandra menyediakan makanan percuma di rumahnya untuk orang-orang yang kebuluran. Sering kali, Sarada mengipas makanan yang panas agar orang-orang yang kebuluran itu dapat memakan dengan cepat.

Ketika Sarada berusia dua tahun, dia telah dibawa ke sebuah kuil Shiva. Apabila wanita-wanita tua menyoalnya secara main-main, siapakah yang dia akan kahwin apabila dia dewasa kelak, Sarada menunding ke arah seorang pemuda berusia dua puluh tahun bernama Gadadhar (Ramakrishna). Tiga tahun kemudian, pada Mei 1859, Sarada dikahwinkan dengan Gadadhar yang sama!

Perkahwinan Sarada dengan Ramakrishna memang telah ditakdirkan. Apabila Ramakrishna mendapati bahawa percubaan ibu dan abangnya untuk mencari seorang jodoh untuknya tidak berjaya, Ramakrishna memberitahu mereka bahawa jodoh yang telah dipilih untuknya berada di rumah Ramachandra Mukhopadhyaya di Jayrambati. Malah, carta astrologi mereka juga amat serasi!

Selepas perkahwinan yang pelik ini, Sarada pulang ke rumahnya di Jayrambati. Ramakrishna pula pulang ke kuil Kali di Dakshineswar untuk melakukan disiplin rohani.

Ramakrishna kembali ke Kamarpukur pada tahun 1867 dan tinggal di sana selama beberapa bulan. Ketika ini, Sarada yang berusia empat belas tahun berpeluang untuk berjumpa dengannya. Ramakrishna mengajarnya untuk bersembahyang, bermeditasi dan juga melakukan kerja rumah. Beliau juga mengajarnya cara-cara untuk berkomunikasi pelbagai jenis orang. Selepas tinggal di Kamarpukur selama beberapa bulan, Sarada sekali lagi kembali ke Jayrambati. Dia tidak berpeluang untuk berjumpa dengan Ramakrishna selama beberapa tahun.

Beberapa tahun kemudian, Sarada mendengar bahawa suaminya telah menjadi ‘gila’. Wanita-wanita kampungnya melihatnya dengan penuh simpati kerana dia ditakdirkan untuk berkahwin dengan seorang ‘gila’. Ramakrishna sedang melakukan pelbagai disiplin rohani yang luarbiasa yang tidak pernah dilakukan oleh sesiapapun. Oleh itu, orang menganggap bahawa beliau telah menjadi gila.

Selama beberapa bulan, Sarada tidak ada cara untuk mengetahui kebenarannya. Dia telah menunggu dengan harapan bahawa suaminya akan membawanya pergi ke Dakshineswar. Apabila dia mendengar bahawa suaminya telah menjadi gila, dia menjadi bimbang. Akhirnya, dia memutuskan untuk pergi ke Dakshineswar untuk berjumpa dengan Ramakrishna.   

Dalam Mac 1872, Sarada bertolak ke Dakshineswar bersama-sama bapanya dengan berjalan kaki ke Dakshineswar. Sarada tidak pernah berjalan sejauh hampir 60 batu. Dalam perjalanan, dia mendapat demam dan langsung tidak dapat bergerak. Selepas berehat di sebuah pondok di tepi jalan, mereka meneruskan perjalanan ke Dakshineswar.

Ramakrishna menerima kedatangan Sarada dengan penuh kasih sayang dan prihatin. Sarada berasa lega apabila mendapati suaminya normal dan tidak menunjukkan sebarang tanda kegilaan. Malah, beliau juga menguruskan untuk rawatan Sarada dan memintanya untuk berehat.

Sama seperti Ramakrishna, Sarada juga tidak berminat dengan kehidupan duniawi. Ramakrishna mula memberikan ajaran rohani kepada Sarada dan melatihnya melakukan kerja-kerja rumah.

Tidak lama kemudian, pada tahun 1872, pada hari Phalaharini Kali Puja, Ramakrishna memuja Sarada sebagai Dewi Kali dan mempersembahkan semua hasil kehidupan rohaninya kepada Sarada. Peristiwa unik ini amat bermakna dalam sejarah kerohanian manusia. Ia membuktikan bahawa hawa nafsu dapat dihapuskan sepenuhnya dengan sikap melihat semua wanita sebagai ibu. Melalui pemujaan ini juga, Ramakrishna memberikan Sarada semua kuasa-kuasa rohaninya dan membangkitkan sifat keibuan sejagat dalam diri Sarada.

Sarada tinggal di sebuah bilik kecil di tingkat bawah nahabat (dewan muzik) kuil Kali, Dakshineswar selama tiga belas tahun. Dalam tempoh ini, dia sering kali berulang-alih ke Jayrambati untuk menguruskan keluarganya di kampung. Walaupun dia menjalani kehidupan yang serba kekurangan, dia gembira untuk berada berdekatan Ramakrishna. Harinya bermula di antara pukul tiga dan empat pagi, sebelum orang lain bangun. Dia bermandi di Ganga, di sebuah tangga menuju ke sungai berdekatan Nahabat, dalam kegelapan awal pagi. Kemudian dia menghabiskan satu setengah jam dengan berdoa di dalam biliknya. Selepas itu, dia memasak untuk Sri Ramakrishna. Menjelang petang, dia menyediakan sumbu pelita-pelita dan menyalakannya dan kemudian duduk untuk berdoa dan bermeditasi. Kemudian dia memasak makanan malam untuk Sri Ramakrishna.

Pada satu hari, seorang pedagang kaya datang kepada Ramakrishna dan memintanya untuk menerima sejumlah wang untuk perbelanjaan beliau. Ramakrishna menolak wang itu tetapi apabila pedagang itu mendesaknya, beliau meminta Sarada untuk menerimanya. Sarada yang bijak turut menolak wang itu kerana jika dia menerimanya, wang itu masih akan digunakan untuk Ramakrishna. Apabila Ramakrishna mendengar tentang keputusan Sarada, beliau berasa gembira dengan semangat pelepasan Sarada.

Hidup Sarada Devi di Dakshineswar berlalu dengan gembira. Apabila orang ramai mula mengerumuni Sri Ramakrishna untuk mendapatkan ajaran rohani, Sarada juga memainkan peranannya dengan menyediakan makanan untuk pelawat-pelawat itu. Adakalanya, pada waktu malam, dia terpaksa memasak untuk pengikut-pengikut Ramakrishna. Adakalanya, berhari-hari dia tidak berpeluang untuk berjumpa dengan Sri Ramakrishna yang sibuk memberikan ajaran rohani kepada pengikut-pengikutnya.

Dalam kalangan pengikut Ramakrishna, beberapa orang wanita alim menjadi teman dan kawan Sarada. Yogin-Ma, Gopaler Ma dan Golap Ma, adalah beberapa orang wanita yang rapat dengan Sarada. Mereka membantu Sarada melakukan kerja-kerja memasak dan sebagainya. Adakalanya, apabila Sarada malu untuk meluahkan sesuatu kepada Ramakrishna, mereka menjadi pesuruhnya. Demikian, Sarada menghabiskan hampir tiga belas tahun di Dakshineswar.

Suka, atau duka, tidak berterusan selama-lamanya. Sekitar September 1885, Ramakrishna mengalami sakit tekak, yang dikenalpasti oleh doktor sebagai penyakit barah. Oleh sebab beliau perlu sentiasa dijaga, beliau dibawa ke sebuah rumah-taman di Kasipur, yang lebih dekat dengan bandar Calcutta.

Sarada memasak untuk beliau dan untuk pengikut-pengikut muda beliau yang tinggal di situ untuk menjaga beliau secara bergilir-gilir. Narendra, bakal Swami Vivekananda, dan ramai lagi pemuda sepertinya menjaga beliau sepanjang masa. Keadaan beliau bertambah buruk. Namun, ketika ini, beliau mengarahkan Sarada untuk meneruskan dengan kerja-kerja menjaga pengikut-pengikutnya selepas kematiannya.

Ia adalah 16 Ogos 1886, Ramakrishna meninggalkan jasadnya. Selepas menjalankan upacara pembakaran mayatnya, Sarada menanggalkan barangan kemasnya. Ketika dia hendak menanggalkan gelang tangannya, roh Ramakrishna muncul di hadapannya. Sambil menekan tangan Sarada, beliau berkata: “Adakah saya sudah mati kamu bertindak seperti seorang janda? Saya hanya telah berpindah dari sebuah bilik ke bilik yang lain.”

Selepas kematian Sri Ramakrishna, Sarada Devi melakukan lawatan ibadah bersama-sama beberapa orang temannya seperti Golap-Ma dan Lakshmi Didi. Dengan berdoa dan bersembahyang di tempat-tempat suci seperti Deoghar, Varanasi, Prayag, dan Vrindavan, Sarada mengubati hatinya yang sedih. Ketika ini, beliau memberikan mantera kepada Yogin, seorang pengikut Ramakrishna yang kemudiannya menjadi rahib. Sarada mengakhiri lawatan ini pada bulan Ogos 1887 dan pulang ke Calcutta.   

Tidak lama kemudian, dia bertolak ke rumah pusaka Ramakrishna di Kamarpukur. Sebelum kematiannya, Ramakrishna telah meminta Sarada untuk pergi ke Kamarpukur dan tinggal di sana seorang diri. Kini, Sarada menunaikan janjinya kepada Ramakrisna. Selama hampir sembilan bulan, Sarada tinggal di Kamarpukur dalam kemiskinan. Kecuali padi daripada sawah keluarganya, dia tidak ada apa-apa pun. Jadi, Sarada memasak nasi dengan padi itu dan memakannya tanpa secubit garam. Kemudian, dia menanam beberapa sayur-sayuran di belakang rumahnya. Dengan tenag, Sarada mengharungi kemiskinan. Namun, hatinya tidak senang kerana dia tidak dapat bermandi di Sungai Ganges, seperti yang biasa dilakukannya di Dakshineswar. 

Pada suatu hari, dengan mata kasarnya, Sarada melihat Sri Ramakrishna tampil di hadapannya. Tiba-tiba, Sungai Ganges memecut keluar dari tapak kakinya dan mengalir dengan deras! Peristiwa ini meyakinkan Sarada bahawa Sri Ramakrishna wujud dalam segala-galanya. Menurut mitologi Hindu, Sungai Ganges berasal daripada tapak kaki Dewa Vishnu dalam Jelmaan-Nya sebagai Vamana.

Apabila pengikut-pengikut Ramakrishna di Calcutta mendapat tahu tentang kehidupan Sarada di Kamarpukur, mereka menjemputnya ke Calcutta. Sebuah rumah disewa dan para pengikut mengambil tanggungjawab untuk menjaga Sarada Devi yang mereka panggil sebagai 'Ibu Yang Alim'.

Demikian, Sarada ditempatkan di rumah-taman Nilambar Babu di kampung Belur. Ketika ini, dia melakukan ‘Pancatapa’ suatu disiplin rohani yang rumit. Empat ungun api dinyalakan di atas teres rumah itu, setiap satu pada jarak enam kaki. Terikan matahari yang bersinar di atas adalah api yang kelima. Sarada dan Yogin-Ma (salah seorang temannya) bermandi di Ganes pada waktu subuh dan, duduk di tengah-tengah ungun-ungun api itu, dan melakukan meditasi. Mereka melakukan ini sehingga matahari terbenam. Selama tujuh hari berturut-turut mereka melakukan ini dari subuh ke senja.

Dalam tahun 1888, Sarada melakukan lawatan ibadah ke Gaya, sebuah kota purba suci untuk Vishnu. Dia juga melawat Bodh Gaya, di mana Buddha mendapat Ilmu. Di sini dia melawat sebuah biara Hindu yang besar dan berasa gembira untuk melihat rahib-rahib yang hidup dengan senang. Mereka tidak merana dalam kemiskinan. Hati keibuan Sarada menderita memikirkan keadaan anak-anaknya (pengikut-pengikut Sri Ramakrishna yang menjadi rahib) yang sedang merantau sebagai fakir-fakir. Dengan bersungguh-sungguh, Sarada berdoa kepada Sri Ramakrishna untuk menyediakan satu biara untuk pengikut-pengikutnya.

Selepas kematian Sri Ramakrishna, Sarada Devi mengambil tugas menjaga Surabala, kakak iparnya yang gila dan Radhu, anak saudaranya yang hampir gila. Sarada juga sering terlibat dengan persengketan keluarga abang-abangnya.   

Sri Ramakrishna telah mengarahkan Sarada Devi untuk meneruskan tugas kerohanian. Sarada memberikan ajaran dan mantera suci kepada kepada ratusan orang. Sesiapa sahaja yang memanggilnya sebagai ‘Ibu’ menerima kasih sayangnya. Malah, orang-orang yang dibenci oleh masyarakat juga menerima simpati dan kasihnya.  Siang dan malam, dia sibuk memikirkan tentang kebaikan ‘anak-anaknya’ dan melakukan disiplin rohani seperti japa dan meditasi untuk mereka.

Narendranath, pengikut utama Sri Ramakrishna, menjadi Swami Vivekananda. Pada awal 1893, Vivekananda telah hampir memutuskan untuk berlayar ke Amerika untuk menyertai Persidangan Agama-Agama Dunia di Chicago. Tetapi dia masih mempunyai satu keraguan: adakah ia benar-benar niat Tuhan? Bagi mendapatkan kepastian, Vivekananda menulis surat kepada Sarada Devi dan meluahkan hasratnya. Hanya selepas Sarada memberikan restunya, Vivekananda bertolak ke Amerika.
Swami Vivekananda kembali ke India pada awal 1897 selepas kejayaannya di Barat. Tidak lama kemudian, sebidang tanah dibeli di kampung Belur, merentasi Ganga. Di sini, Biara Belur, pusat Ramakrishna Order didirikan.  

Pada 1899, Sarada Devi melawat Biara Belur, ditemani oleh Saudari Nivedita dan beberapa orang pengikut Vivekananda. Apabila Sarada pertama kali menjejaki tanah Biara itu, Vivekananda menjemputnya dengan penuh rendah diri. Sarada menyapu dan membersihkan sebuah tempat di tanah itu dan memuja sebuah potret Sri Ramakrishna di situ. Sarada berasa amat gembira kerana akhirnya ‘anak-anaknya’ sudah mempunyai sebuah tempat tetap.

Sejak Sarada berpindah ke Kolkata, dia ditempatkan di rumah-rumah pengikut Sri Ramakrishna dan kadang-kadang di rumah sewa. Swami Saradananda, seorang pengikut Sri Ramakrishna bertekad untuk mendapatkan sebuah rumah untuk Sarada. Dengan meminjam dan memungut derma, dia membeli sebuah bangunan yang cantik di Baghbazar, Kolkata. Pada 23 Mei 1909, Sarada  memasuki rumah baru ini dan tinggal di tingkat pertama rumah ini sehingga ke akhir hayatnya.

Di tingkat bawah rumah ini, Saradananda menulis biografi ‘Sri Ramakrishna Lilaprasanga’, dalam bahasa Bengali (‘Sri Ramakrishna, The Great Master’). Hasil jualan buku ini digunakan untuk membayar pinjaman Rumah Ibu. Di bangunan ini juga, sebuah pejabat jurnal bulanan Udbodhan ditempatkan. Udbodhan merupakan jurnal Bengali yang dimulakan oleh Vivekananda pada tahun 1899. Oleh itu, Rumah Ibu juga dikenali sebagai ‘Rumah Udbodhan’.

Pada akhir bulan Februari 1911, Sarada dan beberapa orang lain melawat tempat-tempat suci di India Selatan. Swami Ramakrishnananda yang berada di Madras (kini Chennai) telah menjemputnya untuk melawat tempat-tempat suci dan berjumpa dengan pengikut-pengikut di sana. Semasa lawatan ini, Sarada memuja Sivalinga di kuil Rameswaram dengan 108 daun Bilwa emas. Ketika melakukan pemujaan dengan tangannya sendiri, secara tidak sengaja Sarada berkata bahawa Sivalinga itu masih berada sama seperti yang ditinggalkannya dahulu. Menurut tradisi, Sivalinga itu telah dibuat oleh Dewi Sita.

Seterusnya, Sarada melawat Ramakrishna Ashrama (kini Ramakrishna Math, Bangalore) di Bangaluru sebelum kembali ke Kolkata. Dia menetap di sini selama tiga hari daripada 24 hingga 26 Mac 1911. Sebuah memorial telah didirikan bagi menandakan tempat di mana Sarada bertapa.

Sekali lagi, pada tahun 1912, Sarada melakukan lawatan ke Varanasi.

Selama 34 tahun, Sarada menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang ibu dan guru kepada ribuan orang yang mencari ketenangan rohani. Bilangan anak-anaknya yang makin bertambah menyebabkan dia langsung tidak dapat berehat. Usianya kini 67 tahun dan badannya telah menjadi lemah. Tanpa mengendahkan kesihatannya, Sarada berjumpa dengan sesiapa sahaya yang datang untuk mendapatkan restunya.

Awal tahun 1920, Sarada mula mengalami demam setiap hari. Keputusan diambil untuk membawanya ke Kolkata untuk rawatan. Pada 24 Februari 1920, buat kali terakhir, Sarada meninggalkan Jayrambati dan kembali ke Rumah Udbodhan. Di sini rawatan yang terbaik diberikan, namun demamnya tidak berhenti.

Sarada Devi meninggal dunia pada 21 Julai 1920. Jasadnya dibawa merentasi Ganges ke Biara Belur dan dibakar di atas unggun kayu cendana. Kini di tapak yang sama, sebuah kuil marmar telah dibina menempatkan abu suci Sarada Devi.

Nasihat Akhir
Beberapa hari sebelum kematiannya, Sarada Devi berkata,‘Mengapa kamu nak takut? Kamu telah melihat Sri Ramakrishna… Biar saya memberitahu kamu sesuatu. Anakku, jika kamu mahu ketenangan, jangan lihat kesalahan sesiapa pun. Lihatlah kesalahan kamu sendiri. Cubalah untuk menjadikan dunia ini milikmu. Anakku, sesiapa pun bukan orang asing. Seluruh dunia ini ialah milikmu.’ Ini adalah nasihat terakhir Sri Sarada Devi.

Dua ayat pertama di atas memberikan kepastian kepada semua pengikut Sri Ramakrishna. Sesiapa yang telah melihat Sri Ramakrishna atau menjadikan Sri Ramakrishna sebagai ideal hidupnya, tidak perlu takut. Panduan hidup yang diberikan oleh Sri Ramakrishna akan pasti membantu mereka untuk merentasi ‘Samsara’ iaitu kitaran hidup ini.

Ayat seterusnya menunjukkan cara untuk mengatasi ketakutan dan juga hasil yang diperolehi dengan mengikutinya. Apabila kita berhenti melihat kecacatan atau kelemahan orang lain, kita akan dapat mengekalkan hubungan yang baik dengan semua orang. Dengan melihat kelemahan diri sendiri, kita akan berusaha untuk mengatasi kelemahan itu. Kita juga akan lebih bersimpati dan memahami orang lain.

Ayat ‘Sesiapa pun bukan orang asing. Seluruh dunia ini ialah milikmu’ ialah kebenaran yang diutarakan oleh falsafah Vedanta. Dalam dua ayat ini, Sarada Devi telah merumuskan falsafah Vedanta bahawa Atman atau Tuhan yang Satu wujud dalam segala-galanya. Oleh kerana, semuanya ialah Atman yang sama, tidak ada perbezaan di antara manusia. Perbuatan memburukkan orang lain ialah sama seperti mencaci diri sendiri!

KRONOLOGI HIDUP 
Tahu
n


Peristiwa
1853 Disember 22Kelahiran di Jayrambati
1859 MeiPerkahwinan dan lawatan pertama ke Kamarpukur
1860 DisemberLawatan kedua ke Kamarpukur
1866 Mei (?)Lawatan ketiga ke Kamarpukur
1866 Disember - 1867 JanuariLawatan keempat ke Kamarpukur
1867 Mei - NovemberLawatan kelima ke Kamarpukur
1872 Mac (?)Lawatan pertama ke Dakshineshwar
1872 Jun 5Shodashi-puja
1873Di Jayrambati
1874 Mac 26Kematian Ramchandra Mukhopadhyaya, bapa Sri Sarada Devi
1874Lawatan kedua ke Dakshineshwar
1875 SeptemberDi Jayrambati
1875Jatuh sakit dan kebangkitan Dewi Simhavahini
1875 NovemberPermulaan pemujaan Jagaddhatri
1876 Februari 27Kematian Chandramani Devi, ibu mertua Sri Sarada Devi
1876 AprilShambhu Babu menghadiahkan sebuah rumah
1877 JanuariLawatan ketiga ke Dakshineshwar (Pertemuan dengan pasangan perompak di Telo-bhelo)
1881 Februari/MacLawatan keempat ke Dakshineshwar
1882 FebruariLawatan kelima ke Dakshineshwar
1884Lawatan keenam ke Dakshineshwar
1885 MacLawatan ketujuh ke Dakshineshwar
1885 OktoberBersama-sama Sri Ramakrishna di Shyampukur
1885 Disember 11Bersama-sama Sri Ramakrishna di Cossipore
Berpuasa di Tarakeshwar
1886 Ogos 16Kematian Sri Ramakrishna
1886 Ogos 30Ziarah ke India Utara (khususnya Vrindavan)
1887 Di Kamarpukur selama sembilan bulan
1888 sehingga OktoberDi rumah taman Nilambar Mukherjee (Belur)
1888 daripada NovemberDi Puri
1889 daripada FebruariDi Kamarpukur
1890 Mac 25Ziarah ke Gaya
1890 OktoberDi Jayrambati
1893Di rumah taman Nilambar Mukherjee
1895Ziarah kedua ke Vrindavan
1904-05Ziarah ke Puri
1906 JanuariKematian Shyamasundani Devi, ibu Sri Sarada Devi
1907 OktoberPemujaan Durga di rumah Girish Ghosh
1909 Mei 23Lawatan pertama ke ‘Udbodhan’
1910 DisemberDi Kothar, Orissa
1911 Februari-MacLawatan ke India Selatan
1911 Jun 10Perkahwinan Radhu, anak saudara Sarada Devi
1912 Oktober 16-21Pemujaan Dewi Durga di Belur
1912 November 5 –Januari 15Ziarah ke Varanasi
1915 Ogos - SeptemberDi Koalpara
1916 Mei 15Di rumah baru di Jayrambati
1916 Oktober 3-6Pemujaan Dewi Durga di Belur
1920 Julai 21Mahasamadhi

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Sembah Berhala?

Soalan Purba Salah satu soalan yang sering dilontarkan kepada seorang Hindu ialah: 'Kenapa kamu sembah patung?' Malah, dalam kalangan penganut Hindu sendiri, ramai yang tidak tahu atau pernah menyoal diri sendiri tentang perbuatan menyembah sesuatu berhala atau gambar. Ini bukan satu soalan yang baru! Soalan ini telah dikemukakan dan dijawab dalam kitab-kitab suci agama Hindu, terutamanya dalam teks-teks   Āgama   dan Purana .  Suatu peristiwa dalam riwayat Swami Vivekananda memberikan jawapan kepada soalan purba ini begini:  Raja Mangal Singh ialah seorang pemerintah di Alwar. Baginda seorang yang berpendidikan moden dan tidak mempercayai agama Hindu.   Dalam suatu pertemuan dengan Swami Vivekananda, Raja Mangal Singh bertitah: “Beta tidak percaya kepada penyembahan berhala. Tengok, beta tidak boleh menyembah  kayu, tanah, batu, atau logam, seperti orang lain. Jadi apakah nasib beta selepas beta mangkat?”   Swami Vivekananda menjawab, “Saya rasa setiap manusia har

Kuil Hindu

Kuil Sri Nandi di Bengaluru Pengenalan  Kuil Hindu sering menjadi bahan cemuhan dan serangan. Apa yang menyedihkan ialah masyarakat Hindu sendiri sering mencemuh dan memandang rendah pada 'Kuil Hindu'. Cemuhan yang sering dilontarkan ialah bahawa tindakan membina atau melawat kuil adalah sia-sia. Mengapakah wang yang boleh digunakan untuk membina sekolah dan membantu orang miskin disia-siakan untuk membina kuil? Apakah gunanya bersembahyang di kuil? Bukankah Tuhan Maha Wujud dan berada di semua tempat? Malah perbuatan sembahyang juga sering dikutuk sebagai perbuatan meminta sedekah!  Semua persoalan ini hanya menunjukkan kejahilan tentang konsep 'Kuil Hindu', perbuatan sembahyang, dan matlamat hidup manusia!  Menurut agama Hindu, matlamat hidup manusia adalah untuk mencapai kebebasan daripada kitaran kehidupan-kematian (samsara) atau dalam kata lain, untuk mencapai Tuhan. Tujuan Kuil Hindu adalah untuk membantu manusia biasa yang menjalani kehidupan beru

Thirukkural & Agama Hindu

Thirukkural dikenali sebagai suatu teks klasik dunia. Teks Tamil ini bukan sahaja suatu mahakarya yang penuh dengan nilai-nilai estetik dan kesusasteraan, tetapi ia juga suatu panduan hidup untuk seluruh umat manusia. Meskipun Thirukkural menjadi kitab untuk seluruh umat manusia tanpa mengenal agama, kaum, bangsa, darjat, dan seumpamanya yang membawa perbezaan sesama manusia, memang tidak dapat dinafikan bahawa Thirukkural patut kepada segala hukum-hukum asas agama Hindu. Thiruvalluvar tidak pada bila-bila masa pun mencabar atau menafikan sebarang hukum asas agama Hindu.  Doa dan Pujian Setiap kitab atau teks suci agama Hindu bermula dengan doa kepada atau pujian untuk Yang Maha Esa. Setiap kitab atau teks suci agama Hindu bermula dengan doa kepada atau pujian untuk Yang Maha Esa.  Thiruvalluvar, penulis Thirukkural Sumber: Pinterest Thirukkural bermula begini: "Agara mudala ezhuththellam Aadhi  Bhagavan mudhatre ulaku." "'A' adalah abja