Maksud 'Guru'
Guru bermaksud 'seseorang yang dipuji (disebabkan sifat-sifat mulianya)' dan 'seorang yang mengajar (ilmu seperti Veda)'.
Dalam agama dan kebudayaan Hindu, setiap sains atau ilmu perlu dipelajari secara langsung daripada seorang Guru yang bertauliah dalam sesuatu bidang.
Pembelajaran dianggap sebagai suatu disiplin kerohanian (Tapasya). Oleh itu, Guru yang mengajar sesuatu ilmu perlu dihormati dan disanjung tinggi.
Perkataan 'Guru' juga digunakan dalam konteks yang luas. Adakalanya, perkataan ini bermaksud, 'seorang yang menyingkirkan kegelapan kejahilan'. Dalam konteks ini, Guru merujuk kepada seorang guru rohani, seorang yang mahir dalam ilmu sastera agama dan telah kukuh dalam ilmu Brahman atau Tuhan (Mundaka Upanishad 1.2.12).
Kepentingan Guru
Sankaracharya menggubah sebuah puisi yang indah yang
dikenali sebagai "Guru Ashtakam". Sebuah rangkapnya berbunyi
begini:
ṣaḍańgādivedo mukhe śastravidyā
kavitcādi gadyaḿ supadyaḿ karoti
gurorańghripadme ḿanaścenna lagnaḿ
tataḥ
kiḿ tataḥ kiḿ tataḥ kiḿ tataḥ kiḿ
Maksud: Seorang mungkin mahir
dalam Veda, Vedanga, dan segala ilmu sains; mempunyai bakat berpuisi dan
menghasilkan puisi dan sajak yang hebat, namun, jika fikirannya tidak
memikirkan tapak teratai Gurunya, apakah gunanya semua ini?
Kepercayaan dan
ketaatan kepada Guru disanjung tinggi dalam agama Hindu. Hanya seorang yang
mempunyai kepercayaan kuat kepada Gurunya dikatakan akan mengalami perkembangan
rohani.
Agama Hindu, terutamanya Vedanta, menekankan kepentingan mendapatkan ilmu rohani daripada seorang guru. Seorang yang serius untuk mencapai perkembangan rohani perlu mendapatkan mantera daripada seorang Guru. Mantera yang diperolehi terus daripada seorang Guru diyakini mempunyai kesaktian yang tinggi berbanding Mantera yang didapatkan daripada buku.
Sri Ramakrishna menjelaskan bahawa:
"Lebih baik mendengar daripada membaca.
Lebih baik melihat daripada mendengar. Seorang memahami kitab-kitab suci dengan
lebih baik apabila mendengarnya daripada seorang guru atau orang alim. Dengan
itu dia tidak perlu memikirkan tentang bahagian yang tidak penting."
Bagaimana hendak
mengenali seorang Guru?
Terdapat beberapa
syarat yang ditetapkan untuk mengenali seorang guru yang sejati.
Kathopanishad memberikan kelayakan seorang guru begini:
Sritriyo vrjino kaamahato yo Brahmavittamah –
Orang yang berilmu dalam sastera agama, suci
murni, tidak dicemari nafsu ghairah, dan seorang yang mengenali Brahman” ialah
guru sejati.
Swami Vivekananda menjelaskan ini dalam Bhakti
Yoga begini:
"Jadi, bagaimana kita hendak mengenali
seorang guru? Lampu tidak diperlukan untuk melihat matahari. Kita tidak perlu
menyalakan lilin untuk melihat matahari. Apabila matahari terbit, secara
spontan kita menyedarinya. Apabila seorang guru datang untuk membantu kita,
secara spontan, jiwa kita tahu bahawa kebenaran telah mula meneranginya.
Kebenaran adalah bukti kebenaran. Kebenaran tidak memerlukan sebarang
keterangan untuk membuktikannya benar. Kebenaran menerangi dirinya sendiri.
Kebenaran menembusi setiap pelusuk diri kita. Seluruh alam semesta berdiri di
hadapannya dan berkata, “Inilah kebenaran.”
"Guru-guru yang paling hebat yang dunia telah kenali ialah guru-guru yang bijaksana dan mempunyai kebenaran bak sinaran matahari. Sebahagian besar umat manusia menyembah guru-guru begini.
"Namun kita boleh mendapatkan bantuan daripada guru-guru yang sederhana juga. Cuma kita sendiri tidak cukup bijak untuk menilaikan orang yang mengajar dan memberi tunjuk ajar kepada kita. Jadi, seorang guru perlu memuaskan beberapa ujian dan syarat tertentu..."
Apakah Syarat-Syarat
ini?
Seorang guru mestilah
orang yang daripada keluarga yang baik, menjalani kehidupan yang suci dan tidak
berdosa, dan mempunyai kawalan diri. Dia juga perlu mempunyai pengetahuan luas
dalam kitab-kitab suci, mahir dalam pelbagai teknik meditasi dan sembahyang.
Dia juga perlu menyayangi dan bersimpati dengan pelajar-pelajarnya.
Dalam Bhakti Yoga, Swami Vivekananda menegaskan:
"Berhubung dengan seorang guru pula, kita
mesti lihat sama ada dia memahami inti sastera agama. Seluruh dunia membaca
Kitab Injil, Veda, dan al-Quran. Semua ini hanya kata-kata, sintaks, etimologi,
filologi. Itu hanya rangka agama. Seorang guru yang banyak menghabiskan masa
dengan kata-kata, tenggelam dalam kata-kata yang indah dan terlepas pandang
akan maksud sebenarnya. Seorang guru agama yang sejati ialah seorang yang
mengenali intipati sastera agama. Jaringan perkataan dalam sastera agama adalah
bagai sebuah hutan belantara di mana fikiran manusia sering sesat dan tidak dapat
mencari jalan keluar.”
Sankaracharya dalam Vivekachudamani menyatakan ini begini:
Vagvaikhari sabdajhari
sastra vyakhyana kaisalam
Vaidushya vidushyam
tadvat bhuktaye na tu muktaye
Jaringan kata-kata
adalah sebuah hutan belantara;
ini menyebabkan
fikiran merayau-rayau.’
Swami Vivekananda menjelaskan maksudnya begini:
“Pelbagai kaedah penyusunan kata-kata,
pelbagai cara percakapan dengan bahasa yang indah, pelbagai cara menjelaskan maksud
sastera, semua ini hanyalah untuk perdebatan dan keseronokan golongan ilmiawan.
Ini tidak akan membantu perkembangan daya tanggapan rohani.’
"Bhagavan Ramakrishna sering menceritakan
sebuah kisah beberapa orang yang telah pergi ke sebuah dusun mangga. Mereka
sibuk menggira daun, ranting, dan dahan, memeriksa warna dan saiz buah mangga.
Mereka mencatatkan semuanya dengan teliti dan kemudian membincangkan setiap
topik ini, yang ternyata amat menarik bagi mereka. Salah seorang dalam kalangan
mereka, seorang yang lebih bernas daripada yang lain, tidak mengendahkan semua
ini. Jadi, dia mula memakan buah mangga. Bukankah dia seorang yang bijak? Jadi
tinggalkan kerja-kerja menggira daun dan ranting dan mengambil nota kepada
orang lain. Kerja begini memang ada tempatnya, tetapi itu tidak ada tempat
dalam alam kerohanian. Kamu tidak akan berjumpa dengan seorang yang kuat alim
di kalangan ‘penggira daun’ ini. Kesusahan begini tidak perlu untuk agama iaitu
matlamat manusia yang tertinggi dan termulia.
Syarat kedua yang
harus ada pada seorang guru ialah – kesucian.
Swami Vivekananda meneruskan dalam Bhakti Yoga,
"Soalan ini sering ditanya, ‘Mengapa kita
harus melihat sifat dan peribadi seorang guru? Kita hanya perlu menilaikan apa
yang diajarnya, dan mengambil ajarannya.’ Ini tidak betul. Jika seorang hendak
mengajar saya tentang dinamik, atau ilmu kimia, atau sebarang ilmu sains,
peribadinya tidak penting. Ilmu sains fizikal hanya memerlukan intelek.
Sebaliknya, dalam ilmu rohani, ianya mustahil sebarang cahaya rohani boleh
diberikan oleh orang yang tidak suci. Macam mana seorang yang tidak suci boleh
mengajar ilmu agama?
"Kesucian jiwa dan raga adalah asas bagi
memperolehi kebenaran rohani atau mengajarnya kepada orang lain. Sehingga jiwa
menjadi suci, ia tidak boleh melihat Tuhan atau mengalami sebarang pengalaman
kerohanian. Oleh itu, mengenai seorang guru agama, mula-mula kita mesti
mengetahui peribadinya, dan kemudian apa yang dikatakannya. Dia mesti seorang
yang suci murni. Barulah ajarannya bernilai. Barulah dia boleh menjadi seorang
‘pemancar’ yang sebenar. Apakah yang dia boleh berikan jika dia sendiri tidak
ada sakti rohani dalam dirinya? Hati seorang guru mesti mempunyai getaran
rohani, barulah dia dapat memancarkannya ke hati seorang pelajar. Sebenarnya,
fungsi seorang guru ialah untuk memindahkan sesuatu, dan bukan setakat
merangsang intelek atau fakulti lain yang sedia ada pada seorang pelajar. Suatu
pengaruh yang sebenar dan boleh disanjung dipindahkan daripada seorang guru
kepada pelajarnya. Oleh itu, seorang guru mesti suci."
Syarat ketiga adalah
berhubung dengan motif. Swami Vivekananda menjelaskannya begini:
"Seorang guru tidak harus mengajar dengan
sebarang motif untuk kepentingan diri – untuk wang, nama dan kemasyhuran.
Dengan penuh kasih sayang, dia mesti bekerja demi kasih sayang terhadap manusia
sejagat. Cinta adalah satu-satunya perantara yang boleh memindahkan tenaga
rohani. Sebarang motif kepentingan diri, misalnya keinginan untuk keuntungan
atau nama, akan menutup perantara pemindahan ini dengan segera. Tuhan ialah
cinta. Hanya orang yang telah menyedari Tuhan sebagai cinta boleh menjadi guru
yang mengajar tentang Tuhan dan ilmu ketuhanan.
Akibat Jika Seorang
Guru Gagal Memenuhi Syarat-Syarat Ini?
Sekiranya, seorang
guru tidak mematuhi tiga syarat-syarat ini mengajar, apakah yang akan berlaku?
Swami Vivekananda memberi amaran ini:
"Apabila guru kamu memenuhi semua syarat
ini, kamu selamat. Jika tidak, ianya berbahaya untuk menerima ajarannya. Ini
kerana jika dia tidak dapat memindahkan kebaikan ke dalam hati kamu, dia
mungkin memindahkan kejahatan. Kamu mesti sentiasa berwaspada tentang bahaya
ini."
“Ramai orang, meskipun jahil, bangga dengan
diri sendiri, menganggap bahawa mereka tahu segala-galanya. Tidak cukup setakat
itu mereka juga menawarkan untuk menjinjing orang lain di atas bahu mereka.
Maka, seperti orang buta menunjuk jalan kepada orang buta, kedua-duanya jatuh
ke dalam longkang. “Orang bodoh yang berada dalam kegelapan, bongkah dan megah
akan ilmu yang tidak berguna, berjalan berpusing-pusing, seperti orang buta
menunjuk jalan kepada orang buta.” Dunia ini penuh dengan orang begini.
Setiap orang ingin untuk menjadi guru. Semua pengemis ingin mendermakan hadiah
sejuta ringgit! Tidak ada perbezaan di antara pengemis tolol begini dengan
guru-guru itu.
Maka, adalah jelas
bahawa kita tidak boleh mendapat ilmu rohani daripada orang sebarangan. Hanya
seorang yang layak sahaja dapat memberikan ilmu kerohanian.
Comments
Post a Comment